02 mei 2007

Geld












Vorige week woensdag gaf Roger Waters in het Antwerpse Sportpaleis een magistrale show, met heel hoog Pink Floyd-gehalte, The dark side of the moon werd integraal uitgevoerd. Deze LP (en ander vroeg werk van Pink Floyd) heb ik vroeger grijsgedraaid en heeft een onmiskenbare imprint nagelaten op mijn dichterschap (zo gaat dat). Het gebeurt dat ik dit werk (P.S.: meest verkochte LP aller tijden) nog eens opzet. Eén van de nummers, Money, alsook de recente geldzorgen van de Damse burgemeester, inspireerden mij tot volgend (stads) gedicht:

Geld
naar 'Money', Pink Floyd

Geld: dat edel gas, ik grijp die cash vast,
maak een ast vol dagdromen
en reis in eerste klasse jet
met de sterren van mijn voetbalteam.

Geld: het telt, ik moet bekennen
dat ik ervoor smelt, dat de weldoener
in mij wegkwijnt wanneer
het fortuin blinkt en rinkelt.

Geld: het went, er wordt gezegd
het is de wortel van alle kwaad
maar wie wil neen zeggen
en leven als heremiet
of in 't armencouvent?

Geld: het rolt, het laat maar draaien,
het opent de poorten van het mogelijke
en zet de deur op een kier naar eden.

Geld: het grapt in de wereld
der rijken, het knapt zaakjes op
en geeft de minder begoeden
het nakijken.

Geld: het is een pak van m'n hart,
het is mijn stuk taart, mijn plezierhaard,
het sop is de kool meer dan waard.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Als verlichte geesten monetaire tolerantie prediken
and thus do not stop evil people,
zodat burgemeesters toleranter worden,
dan zijn deze verlichte geesten eerder politiekers dan verlichte geesten

Denis Vercruysse zei

Of stadsdichter ;0)