24 december 2006

West-Vlaamse gedichtenbah!

In het tribunaal der goden schaterlachte de aardworm: "Wie zich met losers ophoudt, is een loser." Meer woorden zouden we niet moeten vuilmaken aan de uitslag van de halve finale van de West-Vlaamse Gedichtenslag te Waregem. Ware het niet dat de zogeheten "professionele" jury het venijnig gebroed een kaakslag gaf. En we zouden onszelf niet zijn als we de handschoen niet opnamen.

We zagen niet veel goeds te Waregem. We zagen een betoog tegen de smakeloosheid gekleed in een zelfs smakelozer caca d'oie maatpak. Verder zagen we het typisch gewauwel dat voor poëzie moet doorgaan, maar wat ons betreft niks anders is dan een conservatieve reflex in een zichzelf opwerpend tijdperk dat zijn plaats allesbehalve vindt.

De taal bleef er braafjes aan de oppervlakte hangen, met her en der wat puberale puistjes, waarvan enkele politiek gekleurd en andere vol etter. Af en toe hoorden we zelfs het simpele shock en gloat van de mediageile machtswellusteling. Veel beschrijvende poëzie. Ambtenarenwerk.

Af en toe gelukkig een buiteling van een tuimelaar. De tweekoppige afgezant van de Jazzpoëtici joeg twee keer het kippenvel naar buiten. Sacha De Backer performede met een aura van hier tot ginder, maar we hadden het helaas al eens gezien.

Dat Rita De Pita door de jury tot podiumpersoonlijkheid van de avond benoemd werd, hoefde niet te verbazen, aangezien ze de enige vrouw in het gezelschap was. Xavier Roelens verzamelde immers al de ganse avond kwijl als een neanderthaler.

Tot daartoe gelaten. We begrijpen dat smaken verschillen. Voor ons was Jan zijn performance superieur aan wat door de rest gebracht werd. Dat het volgens (who the fuck?) Freddy De Vadder moeilijk te klasseren viel als poëzie, dat slikten we minder gemakkelijk, maar we toonden toch al de bereidwilligheid. Freddy was immers machtig.

De kaakslag aller kaakslagen kwam toen aartsbleiter David Troch tot de tweede ronde verkozen werd, waaruit het venijnig gebroed uitgesloten werd. Nu mogen ze ons nog proberen wijs te maken dat die minkukel - sorry - pluskukel poëzie schrijft, maar zelfs de kleinste cel gezond verstand trapt dat onding waar het hoort: niet op een podium en allerminst in de rangen der poëten.

De jury heeft met die keuze wat ons betreft haar onkunde bestempeld en bezegeld. Mijne heren van de jury, jullie stinken alsof de rotting van de eeuw in jullie vast zit.

Toen schaterlachte de aardworm.

Enkele impressies van de avond, door Joanna Mary.

7 opmerkingen:

FLDL zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
FLDL zei

De uitslag is inmiddels bekend. Proficiat Sacha De Backer! We wensen jou, met een sportief gebaar, nog veel succes in je verdere poëtische carrière.

Rita de Pita y Cascia zei

dat ik jullie op veel vlakken gelijk geef, is een feit...maar jullie verwoorden het het best

mensen, jullie zijn grappig!
dit boze geblog is trouwens veel powetischer dan wat ik jullie zaterdag zag doen...
ik zou zo zeggen: blijf hiér mee doorgaan, ik hou er wel van, keetschopperij

ik veroorzaak gekwijl, yep yep. Doen Kwijlen is een zwaar onderschat talent in de Grote Woordenwereld...

Het venijnig gebroed zei

Beste Pita,

Dank u voor de wijze woorden. En wees gerust, we blijven ermee doorgaan.

Uw nooit aflatende hofnar.

FLDL zei

Ha Rita,

Herinner je mij nog als jurylid in de finale van de Kunstbende?

FLDL

schaufestspiele zei

ja, hebt ge fre toen ook doen kwijlen?

Hannes Couvreur zei

Damn, spijtig dat ik dat gemist heb!

Verdoeme!

Maar na mijn eerste en enige dichtersslam in Gent heb ik er wat slammen betreft al meteen de brui aan gegeven (poëzie 2000enhupsakkeenogwat) omdat ik me niet van het idee kon ontdoen dat ik

1) te ijdel was
2) te slecht was
3) voor een wereldje stond te preken waar ik eerlijk gezegd geen deel van wil uitmaken al dacht ik dat toen wel te willen...

Misschien goed dat er eens iemand anders die slams gaat leiden. Ik vind het sowieso al iets vies dat dichters kritieken/recensies gaan schrijven over hun collega's, laat staan dat ze elkaar gaan beoordelen in de trant van: u bent goed genoeg om naast ons te staan. Fuck zeg nogantoe! Wat niet betekent dat ze niets interessants over poëzie te vertellen hebben aan hun collega's (nou ja, quot serat demonstratitandum serunt)

Dat ze essays pennen over poëticale aangelegenheden (salonfähig of niet) kan ik nog enigszins begrijpen én smaken, maar dat "je moet het zo doen en niet zo omdat ik meer van poëzie af weet (en meer gelezen heb en ouder ben en...) en daarmee basta", daar krijg ik een poëticale constipatie van die tot een uitbarsting leidt waarvan het resultaat flink ruikt naar stront aan de knikker.

Enfin, ik kan jullie kritiek begrijpen al lijkt dit hele gebeuren meer op een picareske schertsvertoning met verdoken commerciële verzuchtingen dan op een revolutionaire dada-bijeenkomst die de poëzie op historisch ferm gedateerde wijze eens flink gaat veranderen.

(ik weet bijgott niet meer wat ik zeg).

Slam die deur toe zou ik zeggen (u hebt het al gedaan, blijkens bovenstaand stukje dus deze kleine por is totaal overbodig, maar soit) en doe verder met het venijn! 't Dodelijke goedje heeft tenslotte heel wat belangwekkende tragedies opgeleverd van hoge literaire kwaliteit.

Mijn beste wensen voor 2007 en wie weet tot aan een of andere jurytafel voor idooljuryleden 2007!

Arne S.